Rosengården utan zlatan tack.

HELA dagen summeras som följer:
Vaknade förstås i vargtimmans kyligt gråa töcken.Vilket innebär kl fyra (ska detta fortsätta så behöver jag snart inte ens gå och lägga mig innan jag går upp igen.)Det ÄR inte så många pigga eller ens trötta människor att prata med då.
De där nattllga (o)vanorna gör så att tröttheten gör sig ganska ofta påmind under dagen.
När mina män vaknade några timmar efter mig ,så började dagen på "RIKTIGT".
Kaffe,mackor,tidning och ännu mera kaffe      SEN.....TRÄDGÅRDSJOBB var planerat hela dagen lång.
INGEN?Hundträning i dag (oskar var fullt och nöjt bekväm med att "hjälpa" sina människor med "allt",vilket ibland gav mig ett nytt grått hår men oftare gav mig och husse rejält glada stunder av skratt.
Jag hade i Måndags inhandlat ytterligare fem medlemmar till "rosfamiljen"på Furulund och som idag skulle få egna gropar att bo i,vilket ett tag gladde Oskar fantastiskt mycket......................Eftersom "Hasse på Höråsen"(rosförsäljaren)enda två råd när man ska plantera just ros är"gräv djyppt och vanna bra" så grävde Håkan fem olika djupa gropar (olika rosor) i gäsmattan runt det blivande "soldäcket" som ska bli "rosengården utan zlatan ,tack" var det tänkt.
Oskar har en egen lek ,när han kopplar av från oss.......han tar en av sina bollar och lägger sig lite nonchalant vid sidan om "sin egengrävda"grop och antingensom av en händelse "råkar" putta ner bollen eller så lägger han den framför sig mellan tassarna och med små nästan omärkbara puffar.........  centimeter för centimeter puttas den tillist i gropen,sen ser han så där förvirrad ut som om "VA?VART TOG DEN VÄGEN?"(precis som om nån annan gömt den).SEN .....går han loss i gropen med energiskt grävande boxerben får han till sist upp en jordig geggig boll ,sen upprepas prosseduren ett otal gånger till han lägger sig ner med en suck(precis som om han arbetat på riktigt med den olydiga bollen "bolle")
Oskars lycka var obeskrivlig när det var en hel provkarta av olika stora och djupa hål att prova gömma bollen i.
DET DÄR höll honom viktigt sysselsatt i över en timma ,så vi kunde skuttas runt med skottkärran alldelas på egen hand utan att bli utskällda.
Resten av dagen grävdes det nytt land,sågade ner mina mördade Rhodedendronar(dom som jag "råkade" lunta ihjäl i förra veckan) .Hör och förundras över att JAG mördade två granar (fula) samtidigt nisse!
Inhandlad jord,gödning(ko),fiberdukar och pyttefoder till hönorna.
Sjätte grillardagen på raken(håkan fixar käk på sin semester och det har utlovats två veckors grillmat .Jag kör endast kalla eller grillade grönsaker och en bit kött eller fisk ett tag framöver för att komma snyggt och smidigt i bikinin medan Håkan kör potatis och sås av olika typer.
Sen  gick vi en sväng med Oskar .och Håkan ska ju lyftas på varendaste sten för att titta på dom "söta " kopparormarna  USCH! Men det tar tid.
Tillsist satt vi och njöt av denna underbara tid mitt bland alla nyplanterade rosor och tänkte mig in i hur det kommer att bli där i "rosengården utanzlata tack."................Kom fram till att DET KOMMER BLI SKITFINT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!förra årets sista doftande ros på Furulund,innan frosten kom..


Kommentarer
Postat av: Lillpäls

Oj, som ni fixar och står i=) Den där rosengården verkar bli fantastiskt fin, men namnet är nog det finaste ändå=)



Kommer kanske imorgon om jag hinner!



Kram

2009-04-23 @ 09:34:39
URL: http://jultis.blogg.se/
Postat av: mam

Du är så hjärtans VÄLKOMMEN.

2009-04-23 @ 23:54:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0