julskinkan

Nu är det åter snart dags för årets största mat -helg!
Och det jag undrar är vad är det vi kommer att stoppa i oss?      Är det vad vi tror det är?Skinka,Köttbullar,Korv,Sill.
NJA, om vi inte själva förädlar grisköttet från nasse i stian till julskinkan på julbordet,så kommer vi att käka mycket annat vi inte skulle gjort om vi vetat vad som döljer sig i tex skinkan.Den innehåller för det mesta fantastiskt  många tillsatser för att göra den god och smaklig i våra glupska käftar,dels innehåller den en stor procent vatten(till samma pris som själva grisrumpan)därtill antioxidationsmedel och konserveringsmedel,socker(dextros) ,E621 mononatriumglutamat(starkt ifrågasatt produkt)och för att binda vattnet så tillsätts sk.polyfosfater,E450-452 som innan sverige gick med i EU inte fick användas på detta sätt.
JAG vILL INTE ha en sån skinka inte heller något annat som innehåller allt annat än det jag tror mig inhandla,alltså det som står på framsidan av varan i butiken.Jag vill kunna köpa en ren vara UTAN tillsatser,ska det vara så omöjligt anno 2008 när man kan resa till månen ,klona individer ,byta reservdelar på människor och mycket,mycket mera.Fast det vertkar tamigtusan svårare att få en skinkmacka utan tillsatser än att hitta en nyklonad liten pamela.
 

Kommentarer
Postat av: Julia

Oj, massa E-ämnen i skinkan... Inte för att jag vet vad det är men enligt tidningar och annat så kan man antagligen dö av det... Det låter så iallafall...?

Men jag äter nog julskinkan ändå, den är ju god=)

2008-11-26 @ 14:55:59
URL: http://jultis.blogg.se/
Postat av: ullrika

är det lika illa om vi handlar grisen på Götagatan tro?

2008-11-26 @ 22:50:17
URL: http://akirllu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0