Släktanalys!

Jag har inte vuxit upp med en stor och stabil släkt,utan endast med min mamma,bror,mormor och morfar,det finns en morbror med fru och barn också alltså mina kusiner.Men med dessa människor är kontakten minimal.Min pappa och mamma skiljdes när jag var sex år och efter det så var kontakten med pappa mycket spartansk(han var ju sjöman,och sällan i land).
Så länge mormor och morfar levde så var det stora släktkalas(bondkalas)både mormor och morfar hade många syskon och det var spännande när det rustades till bla,julkalasen när det höll på i veckor mellan granngårdarna,klart som korvspad att det var kul att se lite folk och äta karamellen samt leka med avlägsna släktingars barn.
Mamma gifte så småningom om sig med Bertil(äckel-bertil)och vi som bott mest hos mormor fick flytta med till Tofta,där mamma och B köpte ett litet hus,men lyckan sken aldrig över oss där och skiljsmässan kom till sist ,fast vi hann flytta oss till Himle först det året jag fyllde sjutton.Min mamma var aldrig lycklig med honom och det speglade ju naturligtvis av sig i oss barn som aldrig fick något fotfäste nånstans i tillvaron,fast att mamma försökte så gott hon kunde.
Jag flyttade till stan och träffade så småningom han som skulle bli far till mina barn,vi blev med barn,gifte oss,köpte hus och flyttade till Okome.
Mamma och B delade sig och mamma var på vilohem i Ljungskile,där hon träffade Kurt,snälla goa Kurt,stora tjocka Kurt,Ja honom tyckte jag mycket om men mamma mådde aldrig bra,så efter nåra år så tog det slut.
ivilket fall så när jag fått mitt första barn och hennes första jul så tyckte jag lite synd om B och tog min lilla unge med för att visa honom och köpte en julklapp till honom,ett par julgardiner till köket.det var sista gången jag såg eller pratade med honom.För jag var inte välkommen !!Han bara glodde på mig och sa att "Va fan ska jag med dom till"och "Vad gör du här"när jag önskade honom en god jul ,jag ångrar verkligen att jag gorde det besöket ,för det drog ner mig själv en aning över julen,jag förstår inte varför en del människor är så ELAKA.
Vi jag och Thomy var inte penningstarka efter husköpet och lite oväntade utgifter med att borra ny brunn bla, så en gång bad vi hans föräldrar alltså barnens farmor och farfar om ett litet bidrag på 50 spänn till välling och blöjor åt barnen.Vi fick NEJ!!!!!! Och det har jag aldrig glömt,idag när jag själv är mormor så finns det inte i min värld att inte hjälpa om det behövs,men sådana var dom och idag när jag ser hur barnafadern vänder sig ifrån sitt eget kött och blod för sin egen husfrids skull ,så kan jag inte annat tycka än,skyll dig själv och VARFÖR?
Min pappa dog 1987 54 år gammal ,Cancer.Mamma dog förra december75 år,så nu är det jag som står itur nästa gång rent mattematiskt alltså,men det dröjer förhoppningsvis många långa år tills det är dags att avrunda sitt liv.
Idag består min släkt av ,mina fina döttrar med familjer , Håkan och hans fina  barn med familjer,jag räknar dom som släkt,min bror tillhör väl släkten också,sen tar det slut:Jo ,jag har en halvsyster i Örebro på pappas sida ,men vi ses inte så ofta.
Idag ska Håkan på släktkalas till sin svägerska och brorsbarn som fyller,men inte jag jag är inte van eller uppvuxen med kalas i tid och otid,det räcker så gott med födelsekalas för barn,barnbarn och oss själva,jag har inget som helst nöje av att sitta mig igenom släktkalas efter släktkalas med samma människor ett tiotal gånger om året,no,no.
Jag vet att håkan helst velat slippa men gör det för att han alltid gjort det och vill undvika sura miner,menjag slipper ju.
Ska ha tjejkalas istället ,glögg,vin,middag med laxpajentre,italiensk köttgrytamed citronpasta och sallad och till sist jodgubbar,kiwi,banan och vit smält choklad /välkomna brudar kl 18.30 till Furulundska huset.


Kommentarer
Postat av: Julia

Åh, är det Laila som fyller år nu igen? =)

2008-11-07 @ 09:45:26
URL: http://jultis.blogg.se/
Postat av: mamma

Julia: nope,det är anki+ dotter,Laila fyller bara år 5 gånger per år/kram mamma

2008-11-07 @ 10:07:42
Postat av: Katarina

Ha en fin kväll med god mat och umgänge...!

K



PS Pussa Oskar.

2008-11-07 @ 18:17:41
Postat av: nisse

ni skall icke håna amdras släkter tänk om jag och rolle satt å snacka skit om er ;)

2008-11-07 @ 22:19:41
Postat av: maddah

Åh så fint du skriver i vanlig ordning, lästa din blogg på bussen innan och blev då påmmind om hur dum min pappa är. Slutade med att jag satt å storgrät på bussen. tror dock inte att någon märkte snyftade tyst för mig själv och kollade ut genom fönstret.

Älskar dig mamman min.

Kram och hoppas ni har det kul ikväll.

2008-11-07 @ 23:03:20
Postat av: mamma

Kattis:Tackar så mycket,det var mycket trevligt att snacka lite skit utan hundar,jo men oskar var ju med förstås.

Nisse: vi snackar inte skit om andras släkter vi bara konstaterar.

Madde:mammma älskar dig och ditt ömma hjärta,hoppas det löser sig med han den där pappan nån gång,så ni även har tillgång till hans känslor.

2008-11-08 @ 00:06:54
Postat av: mamman

PS: NISSE:ni skulle aldrig våga:

2008-11-08 @ 00:08:15
Postat av: nisse

hahahahahahhahahahahaha, mmmmmmmmmmmmmm, kram på dig

2008-11-08 @ 09:09:38
Postat av: mamma

Är det där ett hånskratt NISSE?

2008-11-08 @ 09:25:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0