egoism,egenkärlek och människoförakt!

Det jag stört mig mest på genom mitt liv är när människor blir så egenkära och egoistiska att dom bara ser sig själva,höjer sig själva till skyarna och inte kan tänka sig in i nån annan människas liv och situation,när dom sätter sig på höga hästar och ser ner på andra människor,människor som kanske inte har haft allt givet från första eller andra stund.

Alla människors liv är ju tyvärr kantat av både lycka och olycka,en del får mer av det ena eller andra,så inte finns det nån rättvisa.Men det ÄR ju det som är livet och att man kanske inte kan uppskatta lyckan om man inte ibland befinner sig i en DJUP svacka eller om man bara glider fram å den bekanta räkmackan.


Mina allra bästa vänner som jag idag träffar och umgås med är nästan uteslutande sådana människor som följt mig sen jag var barn,tonåring,nygift,nymamma.Människor som betyder oerhört mycket för mig,som ställt upp när vindarna varit hårda och kalla,människor som funnits för mig och som jag funnits för när det krisat.
Alla övriga människor som man trott var ens vänner men som när det kärvade drog sig undan till sin egna värld,dom ska man vara glad för att dom försvann.Jag tror det är meningen att dom skulle försvinna efter en tid tillsammans,dom var inget att ha vilket resultatet visar.

Så mina allra bästa vänner,NI är oersättliga för mig och jag finns här om ni behöver en medmänniska att luta er mot eller bara en god kopp kaffe med bulla och lite småprat.

Empatin i samhället ,är den på väg bort,jag tycker mig märka på alla hemskheter som händer i världen och sverige att människor tycks ha allt svårare att känna empati med någon annan än sig själv,alla djävla mord,misshandlar,våldtäckter,det tar ju inte slut,vad har hänt med människan(mannen, och för den delen en starkt fram-marcherade flock kvinnor också).Det går ju inte att öppna tidningen utan att mötas av ett nytt fruktansvärt mord eller annan vidrighet.

                                                 

om det ändå vore sommar snart

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du talar om gamla kära vänner...ch de nya som inte " lever upp", eller är värda namnet...För din besvikelse....



Jag skickar dig en bok.



Nämligen " Profeten" av K Gibran.



Läs...begrunda....



En bok som jag alltid ger till vänner som gifter sig, skiljer sig, har fått nya vänner, sörjer,söker skönhet,tänker på livet o döden.



Som funderar på samhällsfrågor och arbete, barn,frihet och känsla. Vänskap.Att ge.... och känna smärta.



Den boken skickar jag till dig; denna afton.



Kram



Kattis....ny vän?



2008-11-13 @ 16:21:13
Postat av: Anonym

2008-11-13 @ 16:24:18
Postat av: nisse

har du något exempel på en sådan människa ;)

mvh nisse

2008-11-13 @ 18:26:21
Postat av: Kattis

Såg att " postat av" ( ovan) var blanka rader......Det var jag som skrev....



K

2008-11-13 @ 18:27:25
Postat av: mulle

SNÄLLA NÅN DÅ:Jag tror missuppfattningen har drabbat mitt lilla inlägg här!

Jag menar inte att jag "bara" har gamla vänner ,det jag menar är att av ALLA möten med människor man haft genom åren ,så har en hel del försvunnit utan att lämna några stora luckor i mitt liv,därmed inte sagt att nya vänner inte lever upp till ordet vän,så är det inte,jag har flera "nya" vänner som jag hoppas ska bli gamla vänner en dag.Kram alla vänner

2008-11-13 @ 18:41:04
Postat av: pamela

Kattis:Tack vännen för dina inlägg,jag är mycket glad för dom/kram o och pamela

Nisse:Vilken sorts människa vill du ha exempel på?/kram pamela

2008-11-13 @ 18:44:56
Postat av: Anonym

Kattis och Nisse:Ni ÄR mina vänner och jag bryr mig väldigt mycket om er.

"en vän är en som vet allt om dig och som ändå älskar dig"/dubbelkram

2008-11-13 @ 18:48:21
Postat av: Katis

Läs "Profeten"...



Underbar bok. Världens mest lästa.......Vägledning i livet......



Kattis

2008-11-13 @ 19:42:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0